søndag 2. november 2008

Oppgave om hvor privat nettet har blitt

Fanget på/ i nettet


Internett kan være så fantastisk flott på så mange måter, men av og til kan man erfare at nettet er akkurat det, et nett, og at legger du ut noe, så blir det der, til skue for alle som vil se. Ingenting er privat når du legger det deler det på internett, og du kan nesten se på det som en tatovering; det du legger ut må være noe du kan leve med at skal være der hele livet, noe som kan dras opp både av familie og under jobbintervju. Skillet mellom hva som er privat og offentlig har blitt mer og mer visket ut, og i dag eksponerer vi oss selv på måter vi for noen år siden aldri hadde funnet på å gjøre.
I dag har alle bortsett fra en i klassen facebook, og det sier noe om hvor enormt populært dette er. Selv om det ikke er lov, legger folk ut bilder av andre til alment skue, bilder som egentlig ingen burde få sett. Jeg har sett venner legge ut bilder av seg selv med smirnof i hånda foran en haug med tomflasker, og kan ikke la være å tenke på hvor mye stress de egentlig kan få for dette. Selv legger jeg ikke ut bilder uten å spørre folk om lov, og jeg legger aldri ut bilder av meg selv som jeg vet jeg kan komme til å skamme meg over om for eksempel familien min hadde sett dem.
Noe av det som er så bra (eller det motsatte) med internett, er for mange at sosiale barrierer brytes ned. Man spør folk man aldri har snakket med før om man skal være venner på facebook, og på msn tør man å si alt det man ikke tør å si i virkeligheten. For noen, for eksempel sjenerte personer, kan dette være en drøm, mens andre har opplevd at den ofte ekstremt lave terskelen mange har når det gjelder msn har blitt et mareritt.
Jeg kjenner personlig noen som har blitt utsatt for mobbing via msn, noe som førte til mye tristhet, hat, politianmeldelse og tårer. Dette og gjentatte beskjeder i barndommen fra min mor om farligheten av overeksponering på nettet har gjort at jeg har blitt ganske forsiktig selv, selv om jeg nok legger ut litt for mye informasjon om meg selv på nettet.

2 kommentarer:

LK sa...

Jeg er glad for å se at mange av dere har et sunt og bevisst forhold til hvordan dere legger ut ting på nettet. Det er tross alt viktig å huske på at mesteparten av det som ligger på nettet bare er et tastetrykk unna - for alle!

Grethe sa...

Bra innlegg! Jeg likte særlig den sammenligningen med tatoveringer. Fint at du er forsiktig med nettet selv. Du har mange bra poenger her, så dette var bra!