torsdag 9. oktober 2008

Tanker om norskfaget

Et fag med rom for egne tanker

Det er mange tunge, teoretiske fag på skolen der det forventes at man skal kunne fakta heller enn å tenke selv. Dette kan gjøre at man ikke får utviklet seg mentalt, men her skiller norsk seg ut. Vi som går på videregående bør jo kunne norsk og bruke norsk, og da er det fint at vi kan gå videre og i stedet for å pugge starte å tenke selv og gjøre oss opp egne meninger. Jeg liker altså norskfaget, for jeg liker å tolke ting og komme med egne konklusjoner. I en blogg har vi enda større mulighet til å gjøre dette, og det virker som et fin måte å komme mer inn i norskfaget på, på en ny måte.
Jeg synes det er bare bra at vi skal ha norsk i tre år, det er jo et viktig fag, for noe av det viktigste vi mennesker som jo er sosiale gjør, er å kommunisere. Og kommunkasjon er jo i stor grad det språk i det hele tatt handler om. Jeg liker best tolkning, novelleskriving og dikt i norskfaget, men gramatikk og regellæring er også greit da jeg ikke sliter med dette. Nynorsk er helt greit, og jeg synes det er et fint skriftspråk som forteller noe mer om den norske kulturen.
Jeg merker jo at det er litt annerledes å plutselig bli usikker på ting du har i hånda når det gjelder norsk, og bør nok øve på å skrive mer og bøye verb for å bli flinkere i faget.

Ingen kommentarer: