torsdag 12. februar 2009

Tolkning av musikkvideo

Guru Josh Project – Infinity 2008.

Dette er en sang som har de fleste har hørt på i 2008, kanskje til enkeltes pest og plage, men den har i alle fall satt litt prikken over i-en på noen kvelder og er en heidundranes tecnosang. Denne sangen blir remixa hvert år og kom første gang ut i 1990, da den ble en stor hit. 2008-versjonen er raskere og spenstigere, men har beholdt noe av sitt særpreg med å være sterkt preget av en sakzofon som går igjen i hele sangen. Sangen er mest beregnet på unge da jeg har hørt flere voksne beskrive den som slitsom og bråkete.


Teksten:

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Relax
Take your time

And take your time
To trust in me
And you will find
Infinity, infinity

And take your time
To trust in me
And you will find
Infinity, infinity

The time goes by
So naturally
Why you'll receive
Infinity

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Relax
Take your time

And take your time
To trust in me
And you will find

Infinity, infinity, infinity, infinity, infinity, infinity, infinity

And take your time
To trust in me
And you will find

The time goes by
So naturally
Why you'll receive
Infinity

Som en kan se av teksten er det ikke kompilsert sang man må tolke vettet av seg for å forstå, men en ganske lett sang som handler om det å ha tid nok til å ikke ta ting så seriøst og at du må passe på og få noe ut av tiden mens du har den, og det blir for deg din evighet.

Grunnen til at jeg valgte denne videoen som er regissert av ... (ja, dette var litt vanskelig å finne ut), var at jeg første gang jeg så den ikke skjønte noe av den i det hele tatt. Som tittelen tilsier, syns jeg at selvom sangen er ganske lett og skjønne og munter tone burde det ligge en dypere mening i både teksten og videoen.

Første gang jeg så videoen så jeg en pen jente som kledde av seg og knuste en vegg og en tv, og jeg så lite dypere mening i det.
Nå som jeg har sett videoen flere ganger kan jeg se en litt dypere mening, hun er helt alene i ensomheten, og tiden hennes går sakte, når hun skrur på tv'en ser hun masse mennesker som koser seg og har det gøy. Det at hun ødelegger tv'en er et tegn på at hun er missunnelig på menneskene som har det gøy, mens hun er alene.
Det at hun ødelegger veggen kan være et tegn på at hun bryter barrieren som skiller henne fra resten av verden og hun ønsker å være med dem, selvom hun selv føler at hun lever i en evig tidskapsel full av ungdommelighet og spontane innfall, som avkledningen kan tyde på.
Det eneste som skurrer med denne tolkningen av videoen er at hun smiler gjennom hele musikkvideoen, og dette gjør meg sikker på at de som har lagd videoen ønsker å tiltrekke seg er ungt publikum som liker at alt spiller på sex. Utøverne er lite med i filmen, bare et par ganger på lang avstand på en konsert. Resten av filmen er en fortellende video som forteller en historie om den pene jenta..
Den delen av videoen som består av konsertvideo skaper et muntert inntrykk med glade mennesker som har det gøy, den andre delen gir lite inntrykk på meg, for meg virker den nesten som om den bare er laget for å tiltrekke seg gutters oppmerksomhet. Pen dame i lite klær som beveger seg sexy skal liksom alltid funke, og ja, det kan som sagt såklart hende at greia er symbolsk, men må nok si jeg tviler litt.

Videoen har mye varierende kameravinkeler og helt på begynnelsen av filmen ser vi at det er brukt en spesiell kameravinkel da jenta bøyer seg får å skru på tv'en, ser vi hennes lange slanke bein som bøyer seg elegant ned til tv'en. Dette er faktisk ganske bra, og det er lagt på «skurrende» lys over slik at bilde blir utydelig, og skal framheve feststemning.

Når jeg har sett nøyere på videoen ser jeg at det kan være en dypere meninge, den er bare litt vanskeligere og tolke, og du må lete dypt og se på teksten i forhold til videoen for å finne en mening. Jeg syns fortsatt videoen er dårlig, og tror at hovedmålet til ”Guru Josh” var å spille på sex for å skaffe seg publikum, som så mange har gjort før ham.

1 kommentar:

Grethe sa...

Hehe, litt rar video, ja...
Bra innlegg. Du har klart å skrive bra om noe du ikke liker så godt selv, og det er en god evne.